مصرف لبنیات در دوران بارداری

مصرف لبنیات در دوران بارداری را میتوان به دو بخش لبنیات مضر و لبنیات مفید تبدیل می شود . از آنجایی که خانم باردار برای تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدنش و کودک خودش باید در مصرف مواد غذایی دقت کافی را داشته باشد . هم چنین دریافت کلسیم نیز مانند دیگر مواد مغذی برای مادر و کودک نیز ضروری است . لبنیات یکی از مهم ترین مواد غذایی برای دریافت  کلسیم است .

درادامه با لبنیاتی که در بارداری برای شخص باردار مفید و لبنیاتی که مضر است آشنا می شویم .

5dfdbb18cddc6

ماست

ماست از جمله مواد لبنی است که می توان آن را همراه با غذا یا به صورت جداگانه استفاده کرد، بهتر است که در دوران بارداری از ماست‌های پروبیوتیک که دارای باکتری‌های مفید است استفاده کنید، مشکلات گوارشی از جمله مشکلات بسیار رایج در دوران بارداری است بنابراین استفاده از ماست پروبیوتیک می‌تواند دستگاه گوارش یک زن باردار را تقویت کرده و از بروز مشکلات رایجی چون یبوست بارداری جلوگیری کرده و یا عوارض ناشی از آن را کاهش دهد.

پنیر

از جمله مواد لبنی پر مصرف پنیر است، استفاده از پنیر به همراه گردو به عنوان میان وعده  و یا در وعده صبحانه یک انتخاب مقوی و سالم برای خانم باردار محسوب می‌شود.

دوغ

اگرچه دوغ یک نوشیدنی مفید است اما مصرف آن در بارداری باید محدود شود، اولین نکته این که از نوشیدن دوغ‌های گازدار باید جدا اجتناب کرد چرا که باعث ایجاد مشکلات گوارشی به ویژه در مورد مادرانی که از رفلاکس رنج می‌برند می‌شود، نکته دوم این که دوغ حاوی مقدار زیادی نمک است که مصرف آن در بارداری توصیه نمی‌شود، بنابراین اگر قصد دارید دوغ مصرف کنید بهتر است که از یک نوشیدنی خانگی و کم نمک استفاده کنید و برای این که طبع سرد دوغ شما را آزار ندهد حتما از نعنا یا گل سرخ در آن استفاده کنید.

شیر

یکی از مفیدترین لبنیاتی که حتما باید در دوران بارداری آن را استفاده کنید شیر است، شیر خواص فراوانی دارد، البته اگر لاکتوز موجود در آن شما را اذیت نمی‌کند، افراد بسیاری به لاکتوز موجود در شیر حساس هستند، بنابراین توصیه ما این است که شیر مناسب با وضعیت مزاجی خود تهیه کنید، حتما شیر پاستوریزه استفاده کنید و نکته مهم این که شیر دارای طبع سرد است و برای این که شما را اذیت نکند باید با مصلح مناسب استفاده شود، می‌توانید از عسل یا دارچین به مقدار بسیار کم برای متعادل کردن طبع شیر استفاده کنید، البته در صورتی که به این مواد خوراکی حساسیت ندارید.  استفاده از مواد با طبع بسیار گرم در بارداری با محدودیت صورت می‌گیرد، پس در این مورد حتما احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرید.

برای مادرانی که دچار رفلاکس هستند مصرف شیر می‌تواند آزار دهنده باشد، برای این که عوارض ناشی از آن را کم کنید باید شیر گرم بنوشید.

کره

این محصول لبنی به دلیل چربی بالایی که دارد بهتر است به صورت محدود مصرف شود، در غیر این صورت باعث اضافه وزن در بارداری خواهد شد.

خامه

مصرف خامه در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند، فقط باید مواظب باشید که مصرف بیش از اندازه آن باعث چاقی و اضافه وزن در شما نشود.

در برخی از بانوان باردار مشکل عدم تحمل لاکتوز وجود دارد که برخی از نشانه های این مورد را در ادامه بررسی می کنیم .

نشانه های عدم تحمل لاکتوز

  • بیرون روی که بیش از 5 روز طول می کشد
  • کاهش وزن ناخواسته
  • استفراغ مداوم
  • مدفوع سیاه رنگ
  • اسهال خونی یا خون روشن در مدفوع
  • خستگی بی دلیل
  • درد در ناحیه معده که بهبود می یابد و یا با خوردن غذا تشدید می شود
  • تب مداوم
  • درد در حین دفع مدفوع

در دوران بارداری به چه میزان لبنیات نیاز دارم؟

از مواد غذایی این گروه در دوران بارداری مصرف حداقل 3 تا 4 سهم در روز توصیه می شود. هر سهم معادل یک لیوان شیر، یک لیوان ماست، 45 تا 60 گرم پنیر کم چرب معادل دو قوطی کبریت، یک لیوان کشک و یا 1.5 لیوان بستنی می باشد.

شما می‌توانید با مصرف روزانه 3 تا 4 سهم از محصولات لبنی بدون چربی و کم‌چربی، کل نیاز روزانه خود را به کلسیم تأمین کنید.

یادتان باشد که زیاده روی در خوردن شیر در بارداری می‌تواند منجر به نفخ و سوء هاضمه شود. بنابراین باید اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید. همچنین نباید بلافاصله بعد از غذا شیر بنوشید. شما می‌توانید قبل از خواب، شیر گرم با عسل بنوشید تا کیفیت خواب بهتری داشته باشد و سطح قند خون شما در شب، در حد متعادل باشد.

در آخر توجه به این نکته که با توجه به ذاعقه فرد باردار و موارد منع خوراکی ، مادر می تواند مصرف لبنیات را در  چرخه غذایی خود قرار دهد . حتی میتوان مصرف شیر را بین وعده غذایی خود را قرار دهد .